ب مثل باران

 

 

آدم از اعلام قرآن و نام پدر نسل فعلي بشر (ابوالبشر)

 

برخي آدم را يك واژه غير عربي مي دانند، اما اكثريت اهل لغت، آن را عربي

 

و از ريشه «اَدَم» بر وزن «ازل» دانسته اند.

 

در مورد نام گذاري حضرت آدم عليه السلام به اين نام وجوهي را ذكر

 

كرده اند، از جمله اين كه:

 

1-  چون جسم آدم از خاك سطح زمين است و «اَديم الارض» يعني رويه

 

و سطح زمين؛ بنابراين نام او از اديم گرفته شده است.

 

2-  مي گويند به خاطر گندم گون بودن پوستش آدم ناميده شده، چون

 

رجلُ آدم - مثل رجلُ اَسمَرُ -  به معني مرد گندمگون است.

 

3-  وجه تسميه آدم به خاطر اين است كه از عناصر گوناگون و نيروهاي

 

مختلف آفريده شده، چنان كه خداي تعالي فرموده است:

 

(ما انسان را از نطفه اي اندر آميخته آفريديم تا او را بيازماييم.)

                                          

                                                            (دهر/2)

 

يعني از موادمختلف زمين تركيب شده است.

 

4-  از اصطلاح جعلت فلانا اُدمةَ اهلي: (او را با خانواده ام آميزش دادم و

 

آشنا كردم)، گرفته شده؛ چون آدم آميزش پذير است.

 

5-  نام آدم به خاطر اين است كه از روح پاك و عطرآگين خدايي بر او

 

دميده شده و آيه:

 

و نفخت فيه من روحی        (حجر/ 29)

 

(و از روح خود در آن دميدم)،

 

دليل بر اين معني است و از اين جهت عقل و فهم و دقت در اين

 

امور – كه باعث برتري و كرامت او بر ساير موجودات است – در سرشت

 

آدم وجود دارد. و واژه «اِدام» هم كه به معني بوي خوش غذاهاست، بر

 

اين معنا دلالت دارد.

 

بيشتر – نزديك به تمام – اهل لغت و مفسران كلمه آدم را اسم «عَلَم» و

 

نام يك شخص (جد نخست همه انسان ها) مي دانند، هر چند بعضي آن

 

را همانند «انسان و بشر» اسم نوع و نام تمام افراد بشر به حساب

 

مي آورند.

 

***************************************************

 

چند وقتيه دارم روی اين موضوع تحقيق می کنم. فکر می کردم درباره

 

آدم عليه السلام خيلی می دونم ولی تازه فهميدم که نادانم.

 

 

نوشته شده در پنجشنبه ٢۱ اردیبهشت ،۱۳۸٥ساعت ۱٢:٢٩ ‎ق.ظ توسط رضوان مرادی نظرات () |


Design By : Night Skin

PageRank